vrijdag 22 april 2016

Recensie: "Hoe ik per ongeluk een boek schreef"

Hoi!

Dit keer een recensie van het boek: Hoe ik per ongeluk een boek schreef!
Dit boek had ik in drie dagen uit, omdat het een best dun boek, met korte hoofdstukken is.


Genre
Dit boek is een kinderboek, voor kinderen van ongeveer 12/13 jaar, maar als je 11 of 14 bent kan je het ook best lezen.


De schrijfster
Dit boek is geschreven door Annet Huizing. Annet Huizing is een kinderboeken schrijfster. Dit is haar eerste boek voor Lemniscaat.


Waar het over gaat
Dit boek gaat over Katinka (13 jaar, ik-persoon), ze wil schrijfster worden. Haar overbuurvrouw Lidwien is schrijfster, en geeft haar les in schrijven. Katinka komt er achter dat schrijven nog moelijker is dan het lijkt. Lidwien leert haar er veel over, maar zal zij zelf ooit nog een boek schrijven?
Katinka schrijft over haar eigen leven. Over hoe Dirkje in haar leven kwam. Over de dood van haar moeder. Over haar vader. Op deze manier schijft ze per ongeluk een boek.


Mijn mening
Het begint best heftig, het heeft me wel gelijk het verhaal in gezogen. De schrijfstijl is best prettig, het is vlot geschreven, maar dat komt misschien omdat het een kinderboek is. Ik vind Katinka een nieuwsgierig meisje, ze stelt veel vragen. Het eind van het verhaal vond ik best mooi. het was een sterk einde. Wat ik wel jammer vond is dat er niet in staat of Lidwien nog een boek schrijft. Maar verder is het een leuk, mooi en leerzaam boek. (door alle schrijftips.)


Stukje uit het boek
Dat was het dus! Het maakt niet uit waarover je schrijft. Het gaat erom hoe je het opschrijft. En toen wist ik waar ik over zou schrijven. Ik zou schrijven over hoe Dirkje in ons leven is gekomen. Ja, dat ging ik doen. Ik gooide de theedoek in een hoek, klapte mijn laptop open en stroopte mijn mouwen op. Maar mijn vingers bleven op de toetsen liggen en weer keek ik naar die knipperende cursor.Als ik over Dirkje zou schrijven, moest ik eerst opschrijven dat mijn moeder er niet meer is, en vertellen over mijn vader en Kalle, over ons huis en dat we nooit aan tafel eten. Ik moest bij het begin beginnen. Maar waar begon het begin? Er was een een meisje in Hilversum?

Mijn cijfer: 10 van de 10!!



Heb jij dit boek gelezen? Vond je het leuk?

XXX Lotte








Geen opmerkingen:

Een reactie posten